کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی

کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی
سلام .به وبلاگ کارشناسی سنجش شهرستان پاسارگاد خوش امدید.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
۰۹ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۵۱

عملیات فارغ التحصیلی

روند ارسال نمرات و سوابق دانش آموزان به سامانه جامعه سنجش وزارت آموزش و پرورش با استقرار نظام جدید آغاز شد. این روند در سال گذشته (96-95) از پایه دهم شروع شد و امسال نیز می بایست برای دانش آموزان فعلی (دهم و یازدهم) نیز انجام شود.

 

پس با توجه به این مسئله در ثبت اطلاعات فردی و نمره ای دانش آموزان باید از دقت بسیار بالای برخودار باشد.  احتمالا ممکن چندی بعد ثبت اطلاعات تنها متکی به این سامانه (امین) باشد و ثبت اطلاعات در دانا همانند رشته های فنی حذف شود.

 قابل تذکر است که سامانه جامعه سنجش وزارت آموزش و پرورش کارکرد دو گانه ای دارد:

1- انجام عملیات فارغ التحصیلی برای دانش آموزان فارغ التحصیل 

2- ثبت کلیه سوابق دانش آموزان در حال تحصیل 

نکته اوّل: ارسال اطلاعات برای مدارس روزانه در دو نوبت صورت می گیرد:

1) خرداد ماه (ارسال سوابق ضمن سال)

2) شهریور ماه (ارسال سوابق تابستان)

نکته دوم: اما ارسال اطلاعات برای مدارس بزرگسال در سه نوبت صورت می گیرد:

1) نوبت اول بزرگسال (در دی ماه)

2) نوبت دوم بزرگسال (در خرداد ماه)

3) نوبت تابستان بزرگسال (در شهریور ماه)

پس لازم است قبل از ارسال اطلاعات موارد زیر را مد نظر داشته باشید: 

در ابتدا: در دانا موارد زیر را در نظر داشته و انجام دهید:

الف) اطلاعات شناسنامه ای کلیه دانش آموزان با اصل شناسنامه مطابقت داده شود تا در صورت مغایرت نسبت به رفع آن اقدام شود. 

ب) کلیه نمرات قبل از ارسال به سامانه به طور دقیق ثبت و چک شوند چون بعد از ارسال به سامانه و گرفتن تأییده تغییر دادن آن ها نیاز به هماهنگی با سنجش می باشد.

ج) پس از ثبت کلیه نمرات برای حصول اطمینان از ثبت نمرات می توانید از قسمت ورود نمرات، گزارش نمرات ثبت نشده را اجرا نمایید تا احیانا اگر نمره ثبت نشده ای وجود دارد آن را ثبت کنید.

د) در برنامه دانا از بخش عملیات ضمن سال، قسمت نقل و انتقال سروری، گزینه ارسال سوابق به سامانه امین را انتخاب نمایید.

 

ذ) سپس با مشاهده پیام ((خوشبختانه چنین خطای در سیسم برای سوابق سال جاری و یا دانش آموزان فعال مشاهده نشد)) کلمه oK را لمس نموده و پیام بعدی را نیز تأیید نمایید. در مرحله بعد محل ذخیره سازی را انتخاب و فایل خروجی را دریافت نمایید.

نکته سوم: فایل خروجی به صورت فشرده بوده و نام آن به این صورت است: DanaSchoolDataForAmin همراه با (کد منطقه، کد مدرسه، کد دوره و تاریخ

در انتها:  وارد سامانه امین  شوید و موارد ذیل را انجام دهید

الف) پس از ورود به سامانه از قسمت سایر سیستم ها، عملیات مدرسه متوسطه دوم را انتخاب کرده و سپس دوره مورد نظر را فعال نمایید. (یا می توانید با انتخاب گزینه، انتخاب دورههم زمان، نوع عملیان و دوره را انتخاب نمایید.)

ب) از اولین بخش عملیات اصلی، عنوان ارسال فایل از مدرسه به سامانه را لمس نمایید

ج) در این صفحه ابتدا ارسال اطلاعات نمره ای و سپس ارسال تصاویر را از طریق بخش موجود انجام دهید. برای ارسال اطلاعات گزینه Choose File را کلیک کرده و فایل ذخیره شده از دانا را انتخاب و ذخیره نمایید برای ارسال عکس ها نیز از قسمت ارسال تصاویر دانش آموزان روند فوق را تکرار نمایید. 

د) پس از حصول اطمینان از ارسال اطلاعات، از بخش عملیات اصلی عنوان وضعیت مدرسهلمس نمایید در صفحه جدید بر روی شروع محاسبه کارنامه کلیک نمایید، در پنجره جدید نیز مجددا بر روی همین عنوان کلیک نمایید تا روند محاسبه شروع شود. بعد از تأیید (حدود 24 ساعت) و دیدن پیغام می توانید تیک اولیه را زده و ذخیره نمایید تا مراحل بعدی از طرف سنجش صورت گیرد.

ه) پس از تأیید نهایی می توانید از قسمت گزارش ها، گزارشات مربوطه را دریافت نمایید.

این گزارشات شامل: فرم 450 - فرم 451 - فرم 424 - فرم 425 - جلد دفتر امتحانات - پیش نویس کارنامه - کارنامه تحصیلی - دفتر امتحانات - آمار نتایج قبولی دروس در دفتر امتحانات

نکته چهارم: برای این که کلیه مدارکی که از این سامانه چه در قسمت پایگاه عملیاتی (فارغ التحصیلی) و چه در قسمت عملیات مدرسه (متوسطه دوم) چاپ می شوند دارای نام مدیر ومعاون اجرایی و مسئول ثبت نمره باشد، می بایست کلیه ی جدول های مربوطه در بخش عملیات اصلی / مسئولین مدرسه تکمیل شوند. 


عملیات فارغ التحصیلی
همان طور که می دانید عملیات فارغ التحصیلی بعد از اعلان نمرات از طرف حوزه تصحیح و تأیید سنجش انجام می پذیرد. برای این کار موارد ذیل می بایست انجام بگیرد.

 

مرحله اوّل: 

وارد سامانه برگزاری امتحانات نهایی به آدرس http://final2.medu.ir شده و فایل خروجی نمرات را از این سامانه دریافت می نمایید.

برای گرفتن اطلاعات بر روی بخش مدرسه کلیک نمایید و گزینه ارسال اطلاعات به دانا را لمس نمایید. در پنجره جدید بر روی دریافت فایل کلیک نموده تا فایل ذخیره شود. نام فایلی که دریافت می شود عبارت است از ((WebFinalToDana5429_950414574_9601 )) (که شامل کد منطقه، کد مدرسه، کد دوره) می شود.

مرحله دوم:

وارد برنامه دانا شوید و از بخش عملیات ضمن سال، نقل و انتقال سروری، گزینه دریافت نمرات از سامانه امتحانات نهایی را انتخاب کرده و دوره مورد نظر را کلیک نمایید. در مرحله بعد مسیر را انتخاب کنید و فایل دریافتی از سامانه امتحانات نهایی ذخیره شده را به آن معرفی کرده و تأیید نمایید.

این مطلب در پست (http://sanjeshborujerd.blogfa.com/post/244) تاریخ : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ به طور مفصل بیان شده است. 

مرحله سوم: 

پس از دریافت نمرات نهایی و ثبت نمرات داخلی در دانا و حصول اطمینان از ثبت و درستی همه نمرات، اقدام به انجام امور فارغ التحصیلی می نماییم.

انجام این کار نیز شامل دو مرحله (بخش) می باشد: 

یک) دانا: 

برای انجام امورات فارغ التحصیلی وارد بخش عملیات ضمن سال شده و گزینه عملیات فارغ التحصیلی جدید را کلیک نمایید، در این بخش چندین گزینه مشاهده می شود که لازم است تمامی آن ها را به ترتیب انجام دهید. پس از تأیید دانش آموزان فارغ التحصیل، با کلیک بر روی عنوان ارسال سوابق فارغ التحصیلان تأییده شده به پایگاه فارغ التحصیلان می توانید با تکمیل مراحل فایل خروجی را دریافت نمایید. 

 

دو) سامانه جامع سنجش وزارت آموش و پرورش (امین) 

 با ورود به این سامانه به آدرس (edu.medu.ir) شوید. برای ارسال فایل مراحل ذیل باید صورت بپذیرد: 

الف) ابتدا از بخش انتخاب دوره، پایگاه عملیاتی (امین) را تیک زده و دوره مربوطه را انتخاب نمایید سپس از قسمت عملیات اصلی، ارسال فایل از مدرسه به سامانه را لمس نمایید.

ب) بر روی گزینه انتخاب فایل (Choose File) کلیک کرده و فایل ساخته شده سیستم دانا را انتخاب و ذخیره نمایید.

ج) پس از بارگذاری اطلاعات نمره ای دانش آموزان بر روی سامانه برای این که گواهی های صادره در این بخش عکس دار باشند از قسمت ارسال تصاویر دانش آموزان از همین قسمت با معرفی مجدد فایل خروجی از دانا اقدام نموده و ذخیره می نمایید. با این کار کلیه مدارکی که قرار است از امین چاپ شوند عکس دار خواهند بود.

د) برای اطمینان از ارسال اطاعات کلیه دانش آموزان به سامانه، می توانید از بخش عملیات اصلی، مشاهده اطلاعات دانش آموزان را انتخاب کنید تا لیست دانش آموزان به شما نشان داده شود. در این قسمت هم می توانید تعداد دانش آموزان ارسالی را مشاهده نمایید و هم می توانید اطلاعات نمراه ای آن ها را چک کنید. با کلیک بر روی نمایش مربوطه هر دانش آموز، دوره های ارسالی او را می توانید مشاهده نمایید و هم چنین اگر بر روی نمایش هر دوره کلیک کنید، می توانید نمرات ارسال شده را نیز مشاهده نمایید.

حال نوبت به مراحل تأیید از سوی مدرسه و سنجش می رسد: 

ه) از بخش عملیات اصلی، وضعیت فارغ التحصیلان را انتخاب کنید تیک تأیید اولیه مدرسه را زده و ذخیره نمایید.

و) بعد از این باید منتظر بمانید تا مسئول منطقه نیز این عملیات را تأیید نماید به عبارت دیگر تیک تایید اولیه منطقه زده شود.

ز) سپس از قسمت عملیات فارغ التحصیلی روی نمایش عملیات فارغ التحصیلی کلیک نمایید و شروع محاسبه را لمس نمایید تا عملیات شروع شود پس اتمام محاسبه می توانید تیک تأیید نهایی مدرسه را نیز زده و ذخیره نمایید. 

ح) پس از فعال شدن تیک تایید نهایی مدرسه، منتظر تایید نهایی منطقه و  تایید نهایی سنجش(منطقه) می مانیم.

ط) پس از تکمیل مراحل می توانید از بخش گزراش ها مدارک مورد نیاز را چاپ نمود .که انشاء الله در مطلب بعدی بیان خواهد شد.  


 

قابل توجه معاونین اجرایی مدارس: از آن جایی که عملیات فارغ التحصیلی پس از طی مراحل مربوطه در سیستم دانا، در سامانه فارغ التحصیلی امین به آدرس (edu.medu.ir) نیز انجام می پذیرد

بنا بر این با توجه به اهمیت موضوع برای انجام دقیق این امر توجه شما را به نکات زیر جلب می نماید 

بخش اول: کارهایی که باید در برنامه دانا انجام شود:

الف: آخرین نگارش دبیرستان و پیش را دریافت نمایید.

 نکته: سپس در بخش عملیات ضمن سال، عملیات فارغ التحصیلی جدید را کلیک نمایید، در این بخش چندین گزینه مشاهده می شود:

1) گزارش دانش آموزان دارای کد ملی تکراری 2) گزارش خطای دانش آموزانی که آخرین سال ... 3) اعلام جهت فارغ التحصیلی 4) مشاهده دانش آموزان فارغ التحصیل 5) تأیید سوابق فارغ التحصیلان 6) ارسال سوابق فارغ التحصیلان تأیید شده به پایگاه 7) گرفتن فایل نتیجه اولیه اطلاعات در سامانه امین .

ب) بخش 1 و 2 را کلیک نموده و ایرادات احتمالی را بررسی و رفع نمایید. سپس گزینه سوم یعنی اعلام جهت فارغ التحصیلی را کلیک نموده و دوره مربوطه (مثلا ضمن سال 97-96) را انتخاب نمایید، در این گزارش اسامی دانش آموزانی که شرایط فارغ التحصیلی را دارند نشان داده می شوند. 

اما با کلیک بر روی بخش مشاهده مشخصات دانش آموزان فارغ التحصیل، با سه گزینه مواجه می شوید: الف) حذف از اعلام فارغ التحصیلی: (این مورد برای دانش آموزانی است که با اعمال تکماده فارغ التحصیل می شوند اما بنا بر هر دلیلی تمایل به فارغ التحصیل شدن ندارند، کاربرد دارد). ب) لیست مشخصات دانش آموزان: از این لیست می توان مشخصات شناسنامه ای دانش آموزان را بررسی نمود. ج) کارنامه فارغ التحصیلی: از این طریق کارنامه فارغ التحصیلی چاپ می شود (این کارنامه با توجه به متنی که در پایین آن نوشته شده فقط جهت اطلاع دانش آموز استفاده می شود). 

توجه: هر چند قبل از ارسال به سامانه امتحانات نهایی مشخصات دانش آموزان را بررسی کرده اید، اما به بررسی قبلی خود بسنده نکرده و با چک مجدد در صورت وجود مغایرت به اصلاح آن بپردازید.

ج) مرحله بعد تأیید فارغ التحصیلان موجود می باشد پس از حصول اطمینان از صحت اطلاعات دانش آموزان تیک همه آن ها را زده و تأیید نمایید. با تأیید دانش آموزان فارغ التحصیل سیستم آن ها را قفل می نماید.

نکته مهم: چون بعد از تأیید دانش آموزان فارغ التحصیل و ارسال آن ها به سامانه فارغ التحصیلی سیستم اصطلاحاً آن ها قفل نموده و دیگر نمی توانیم در صورت وجود اشکال در مشخصات آن را اصلاح نماییم (برای این کار نیاز به مجوز استان می باشد) پس بایسته است که ابتدا مشخصات به طور دقیق بررسی شوند.

ه) به منظور ارسال اطلاعات به سامانه امین به قسمت ارسال سوابق فارغ التحصیلان تأیید شده به پایگاه فارغ التحصیلان رفته و  دوره مربوطه را انتخاب نمایید. پس از انتخاب دانش آموزان بر روی گزینه ارسال سوابق فارغ التحصیلان کلیک نمایید. گزینه اوّل یعنی؛ ساخت فایل سوابق فارغ التحصیلان بر روی دیسکت را انتخاب نمایید. بطور پیش فرض دسکتاپ به عنوان محل ذخیره سازی نشان داده می شود سپس ok را زده تا فایل مربوطه ساخته شود.

در صورت تمایل می توانید گزینه make new folder را کلیک کرده تا پوشه ای ساخته شده و فایل مربوطه را در این پوشه ذخیره نمایید.

============================================================

بخش دوم: کارهایی که باید در سامانه امین به آدرس (edu.medu.ir)  باید صورت گیرد:

الف) ابتدا از بخش انتخاب دوره، پایگاه عملیاتی (امین) را تیک زده و دوره مربوطه را انتخاب نمایید سپس از قسمت عملیات اصلی، ارسال فایل از مدرسه به سامانه را کلیک نمایید.

ب) بر روی گزینه انتخاب فایل (Choose File) کلیک کنید و فایل ساخته شده سیستم دانا را انتخاب نموده و ذخیره نمایید.

ج) پس از بارگذاری اطلاعات نمره ای دانش آموزان بر روی سامانه برای ارسال عکس های دانش آموزان نیز از همین قسمت عمل می نماییم اما این بار از قسمت ارسال عکس دانش آموزان اقدام به معرفی فایل خروجی از دانا نموده و ذخیره می نماییم.

د) از بخش عملیات اصلی، مشاهده اطلاعات دانش آموزان را انتخاب کنید تا لیست دانش آموزان به شما نشان داده شود. با کلیک بر روی نمایش مربوطه هر دانش آموز دوره های ارسالی او را می توانید مشاهده نمایید. و اگر بر روی نمایش هر دوره کلیک کنید، می توانید نمرات ارسال شده را نیز مشاهده نمایید.

ه) از بخش عملیات اصلی، وضعیت فارغ التحصیلان را انتخاب کنید تیک تایید اولیه مدرسه را زده و ذخیره نمایید.

و) بعد از این باید منتظر بمانید تا مسئول منطقه نیز این عملیات را تأیید نماید به عبارت دیگر تیک تایید اولیه منطقه زده شود. قابل توجه این که 24 ساعت طول می کشد تا سایت به روز آوری شود.

ز) با کلیک بر روی عملیات فارغ التحصیلی می توانید وضعیت فارغ التحصیلی را مشاهده نمایید.

ح) درمرحله بعد تیک تایید نهایی مدرسه  را زده و ذخیره می نماییم. بعد از این مرحله منتظر تایید نهایی منطقه و  تایید نهایی سنجش(منطقه) می مانیم.

ط) پس از تأیید نهایی، از بخش عملیات اصلی، مشاهده اطلاعات دانش آموزان می توانید کارنامه دانش آموزان را مشاهده نمایید.

بخش دوم: کارهایی که باید در سامانه امین به آدرس (edu.medu.ir)  باید صورت گیرد:

الف) از بخش عملیات اصلی، ارسال فایل از مدرسه به سامانه را کلیک نمایید.

ب) بر روی گزینه جستجو (Browse) کلیک کنید و فایل ساخته شده سیستم دانا را انتخاب نمایید. و ذخیره نمایید.

ج) از بخش عملیات اصلی، مشاهده اطلاعات دانش آموزان را انتخاب کنید تا لیست دانش آموزان به شما نشان داده شود. با کلیک بر روی نمایش مربوطه هر دانش آموز دوره های ارسالی او را می توانید مشاهده نمایید. و اگر بر روی نمایش هر دوره کلیک کنید، می توانید نمرات ارسال شده را نیز مشاهده نمایید.

د) از بخش عملیات اصلی، وضعیت فارغ التحصیلان را انتخاب کنید تیک تایید اولیه مدرسه را زده و ذخیره نمایید.

ه) بعد از این باید منتظر ماند تا مسئول منطقه نیز این عملیات را تأیید نماید به عبارت دیگر تیک تایید اولیه منطقه زده شود. قابل توجه این که 24 ساعت طول می کشد تا سایت به روز آوری شود.

و) با کلیک بر روی عملیات فارغ التحصیلی می توانید وضعیت فارغ التحصیلی را مشاهده نمایید.

ز) درمرحله بعد تیک تایید نهایی مدرسه  را زده و ذخیره می نماییم. بعد از این مرحله منتظر تایید نهایی منطقه و  تایید نهایی سنجش(منطقه) می مانیم.

ح) پس از تأیید نهایی، از بخش عملیات اصلی، مشاهده اطلاعات دانش آموزان می توانید کارنامه دانش آموزان را مشاهده نمایید.


وضعیت دانش آموزان فارغ التحصیل

نکات قابل توجه همکاران اجرایی:

*دانش آموزانی که فارغ التحصیل شده اند باید در سیستم دانا دارای وضعیت فارغ التحصیل تأیید شده باشند نه چیز دیگر.

* برای این که کلیه دانش آموزان فارغ التحصیل دارای این حالت باشند نیاز است که همکاران عزیز بر اساس لیست فارغ الحصیلانی که در دفتر فارغ التحصیلان موجود می باشد چک نمایند که آیا همه آن ها دارای وضعیت فارغ التحصیل می باشند یا خیر؟ 

*دانش آموزانی که از حالت فارغ التحصیلی خارج شده اند می بایست دوباره فعال شده و عملیات فارغ التحصیلی مجدداً برای آن ها انجام بگیرد. این عمل باید برای کلیه سال ها و دوره ها انجام بگیرد.

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۹

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.