کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی

کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی
سلام .به وبلاگ کارشناسی سنجش شهرستان پاسارگاد خوش امدید.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
۲۸ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۳۵

تعیین رشته مجددنهم

دانلود نسخه PDF « تعیین رشته مجدد سال نهم »

اکسل محاسبه نمرات مورد نیاز هدایت تحصیلی

دانش آموزان نهم متوسطه اول که قصد ورود به دوره متوسطه دوم را داشته باشند باید تعیین رشته شده و در رشته ای که جائز شرایط آن هستند در دبیرستان ثبت نام نمایند بدین منظور برای دانش آموزان نهم فرم های 6و 7 هدایت تحصیلی که با توجه به پارامترهای مختلف و بر اساس امتیازهای کسب شده برای ورود به هر شاخه امتیازی استخراج و نوشته شده است.
فرم شماره ۶ شامل :خلاصه عملکرد تحصیلی پایه هفتم و هشتم و نهم -نتیجه آزمون توانایی-نتیجه آزمون رغبت-نظر دبیران در دروس تخصصی مختلف -نظر مشاور -نظر دانش آموز -نظر خانواده یا همان  نظر والدین می باشد.
فرم شماره 7 فرم اصلی " ثبت نام " است که شامل عملکرد تحصیلی و اولویت ثبت نام است.
این فرم  تراز عملکرد تحصیلی دانش آموز است که

در قالب صد امتیاز محاسبه شده است که شامل نمرات هفتم، هشتم و نهم با ضریب در مقایسه با دیگر دانش آموزان است.

 

 

اما فرمول چگونگی محاسبه و تاثیر ضرایب درسها به مشاوران و مدیران اطلاع رسانی نشده است و هیچ اطلاعی در دست نیست و طبق نرم افزارخاص آموزش و پرورش محاسبه می شود.

 

 

در واقع این فرم همان مشخص کننده نیاز هر منطقه آموزش و پرورش در رشته های موجود است که به صورت اولویت الف، ب و ج مشخص شده است.

 

 

با یک مثال راحت تر توضیح خواهیم داد:

 

 

فرض کنید یک منطقه آموزش و پرورش 10 هزار نفر سال نهمی دارد و منطقه با توجه به شاخص های بالا دستی و کلاس و مدارس، ظرفیت پذیرش  2 هزار نفر رشته تجربی دارد به همین خاطر منطقه آموزش و پرورش از امتیاز بالا - یعنی از صد - دو هزار نفر انتخاب و اولویت " الف" می دهد و ممکن است با توجه به رقابت زیاد دانش اموزان در رشته تجربی در معدل 19 تعداد دو هزار نفر تکمیل شود و در فرم به معدلهای زیر 19 امتیاز الف ندهد.

 

 

و مرحله بعد آموزش و پرورش حدس میزند ممکن است از این 2 هزار نفر صد نفر ثبت نام نکند به همین خاطر به صد نفر بعد اولویت " ب" می دهد و بقیه نفرات که جزء این دوهزار و صد نفر نیستند اولویت " ج " میدهند

 

 

 

 

 

                                           اولویتها در هدایت تحصیلی چیست؟

 

 

اولویتها ترتیب ثبت نام در مدارس است.

 

 

اولویت "الف" را یک هفته فرصت می دهند که ثبت نام کنند، اگر ظرفیت وجود داشت اولویت " ب" را ثبت نام می کنند و اگر باز ظرفیت داشت که معمولا ظرفیت ندارند نوبت به اولویت " ج" می رسد.

 

 

و این روش برای هر رشته لحاظ می شود و ممکن است دانش آموزی  با امتیاز 80 اولویت " ب" و دانش آموز دیگری با امتیاز 60 اولویت " الف" باشد علت چیست ؟ چون بستگی به رقابت و متقاضی رشته ها دارد و معمولا رشته های فنی و کاردانش بیشتر نفرات " الف" هستند چون ظرفیت  بیشتری برای پذیرش وجود دارد.

 

 

برخی دانش آموزان در این فرم ها امتیاز لازم برای رشته ای را کسب ننموده اند و در فرم هدایت تحصیلی به صورت هاشور خورده است

 

 

 

 

 

برخی دانش آموزان با اینکه شرایط رشته ای را بدست نیاورده اند تمایل به ادامه تحصیل در رشته را دارند و برای رسیدن به این خواسته خود باید شرایط و امتیاز این رشته را کسب نمایند با توجه به دستورالعمل هدایت تحصیلی یکی از راهکارهای بدست آوردن رشته های هاشوری شرکت در امتحان یا امتحانات تعیین رشته مجدد است و دانش آموز درسی را که نمره حداقل( کف نمره ) را بدست نیاورده است را مجدد امتحان می دهد.

 

 

 نحوه اکتساب و محاسبه نمره حد نصاب دروس برای هر یک از رشته ها

 نمره حد نصاب ، ترکیبی از نمره کتبی سال هفتم، هشتم و نهم است و نمرات دانش آموزان در سال هفتم و هشتم متفاوت است در نتیجه نمره سال نهم هر دانش آموز برای کسب رشته مورد علاقه متفاوت است که توسط مشاور یا مدیر مدرسه محاسبه و در فرم تعیین رشته مجدد نوشته خواهد شد.

 

 

    برای سهولت در محاسبه نمره و درس تعیین رشته با توجه به ضرایب متفاوت ( هفتم ضریب 1، هشتم ضریب 1 و نهم ضربب 3)، دانش آموز باید حداقل نمره زیر را بدست بیاورد:

 

 

یک نکته در محاسبه  فقط نمره کتبی ترم دوم محاسبه می شود. " جمع نمرات کتبی هر 3 سال با احتساب ضریب"

 

 

شرایط  ورود به رشته ریاضی:                             درس ریاضی 70     -     درس علوم  65

 

 

شرایط  ورود به رشته علوم تجربی:                    درس ریاضی 65     -     درس علوم 70

 

 

 شرایط ورود به رشته علوم انسانی:       درس زبان و ادبیات فارسی 70   -   درس مطالعات اجتماعی 65   -   درس عربی 60

شرایط پذیرش رشته ی علوم و معارف اسلامی

 

 

                   درس معارف اسلامی  14 -  درس عربی 13 -  درس زبان و ادبیات فارسی 12 

 

 

شرایط  ورود به فنی حرفه ای( صنعت و هنر):    درس ریاضی و علوم 50   -   درس فناوری و هنر 60

 

 

شرایط  ورود به فنی و حرفه ای (خدمات):         درس ریاضی 50     -    درس فناوری و هنر 60

 

 

شرایط  ورود به فنی و حرفه ای( کشاورزی):     درس علوم  50       -     درس فناوری و هنر 60

 

 

مشاور مدرسه (در صورت حضور نداشتن..مدیر مدرسه) با بررسی کارنامه هر 3 سال " درس" یا دروس تعیین رشته مجدد را شناسایی و مشخص می کند که دانش آموز در آزمون شهریور ماه درس یا دروس مورد نظر چه نمره ای را باید کسب نماید تا شرایط رشته مذکور را بدست بیاورد.

 

 

برای بدست آوردن " نمره" به دلیل اینکه نمره هفتم و هشتم از قبل مشخص است و دانش آموزان فقط سال نهم را امتحان می دهد، در ابتدا نمره هفتم و هشتم را جمع و سپس کسری نمره را با توجه به جدول بالا محاسبه و بر ضریب سال نهم تقسیم و نمره بدست می آید.

 

 

 مثال: درس ریاضی برای ورود به تجربی

 

 

نمرات یک دانش آموز فرضی:

 

 

سال هفتم 10

 

 

 سال هشتم 10

 

 

دانش آموز باید 45 نمره با احتساب ضریب در سال نهم بدست آورد(جمعا 65 امتیاز)

 

 

 که اگر تقسیم بر ضریب شود نمره 15 بدست می آید.

 

 

و مشاور مدرسه در قسمت دوم برگه تعیین رشته درس ریاضی با نمره 15 را قید می کند.

 

 

و در صورتی که تعداد درسهای عدم احراز حد نصاب بیشتر باشد درسهای دیگر نیز با ذکر نمره نوشته خواهد شد.

 

  مراحل کاری در مدرسه

 

اگر دانش آموزی خواستار شرکت در آزمون تعیین رشته مجدد شد به مدرسه تقاضا می دهد و مسئول محترم در مدرسه بر اساس مطالب بالا درس یا دروس حائز شرایط برای این آزمون را مشخص می کند 

 

 

دانلود نمون برگ فرم تقاضای تعیین رشته مجدد نسخه Word

 

دانلود نمون برگ فرم تقاضای تعیین رشته مجدد نسخه Pdf

یک نکتهآزمون صرفا از ماده درسی دارای کسری نمره اخذ خواهد شد و به هیچ وجه از درسی که نمره رشته مذکور را بدست آورده آزمون مجدد گرفته نمی شود .

یک نکته:آزمون تعیین رشته مجدد فقط در شهریور ماه می باشد و در خرداد این آزمون اخذ نمی گرددو

 

دانش آموز در امتحانات شهریور درس یا دروس مورد نظر شرکت می نماید و در برنامه راهنمایی نمره این فرد از طریق ((ورود نمرات انفرادی)) صورت خواهد گرفت و نمره درس یا دروس در مقابل درس یا دروس مورد نظر در ستون((تعیین رشته)) درج خواهد شد 

 

 بعد از پایان امتحانات شهریور ارسال اطلاعات به سامانه هدایت تحصیلی صورت می گیرد و بعد از آنالیز اطلاعات فرم های هدایت تحصیلی استخراج و در سامانه همگام آماده چاپ می گردد بعد از آماده شدن فرم ها تحویل دانش آموزان می شود و در صورت کسب امتیاز لازم در رشته مورد نظر ثبت نام می کند.

 

یک نکتهگر مدرسه ای در خرداد دانش آموز تجدیدی نداشته باشد و کلیه دانش آموزان قبول خرداد باشند و برای شهریور صرفا آزمون تعیین رشته مجدد داشته باشند باید به اداره اطلاع داده تا اوراق امتحانی دروس به تعداد لازم برای امتحانات شهریور این مدرسه در نظر گرفته شود ،

 

 

یک نکته مهم:دفتر ارزشیابی تحصیلی،تربیتی (دفتر امتحانات) در مدارسی که دارای دانش آموز متقاضی هدایت تحصیلی می باشند ، پس از پایان ارزشیابی های شهریور ماه چاپ شود.

 

 

 

 



 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۸
فایز شفیعی

تعیین رشته

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.